Het is voor kinderen niet altijd eenvoudig om onder woorden te brengen wat ze voelen en denken. Ze kunnen, willen of mogen niet vertellen wat er in hen omgaat, terwijl je als ouders of als leerkracht zo graag wilt weten wat er aan de hand is.
Een tekening is voor kinderen een veilig middel om zich te uiten en iets over zichzelf te vertellen. Wat in woorden niet gezegd kan worden wordt zichtbaar in een tekening.
Ik heb geleerd om te kijken naar de taal in de tekening. Daardoor begrijp ik kinderen beter en kan ik ze verder helpen.
Na het intakegesprek geef ik een tekenopdracht die past bij de ontwikkelingsfase en leeftijd van het kind. Ik onderzoek de motorische vaardigheden, de sociaal emotionele kant, het kleurgebruik, de symbolen, de vormen en lijnen, de elementen. Ik kijk altijd naar het totaalplaatje en ga altijd met het kind in gesprek over de tekening.
Via de tekening kan een kind op een veilige manier zijn verhaal vertellen. Talenten en groeikansen worden zichtbaar en door het geven van gerichte vervolgopdrachten kan ik een kind verder helpen.
Ik werk met verschillende materialen, kleurpotlood, verf, zacht krijt, stiften, ecoline, papier en klei, maar ook met ondersteunende kaartjes, boeken en ander choaching materiaal.
Door de non verbale manier van werken en de mooie materialen voelen kinderen zich snel thuis. Creatieve coaching is uitnodigend en laagdrempelig. Voor veel kinderen een ontlading naast al het cognitieve en digitale waarmee ze al zo veel te maken krijgen.